"Wij willen de Albert Heijn in de drogisterijbranche zijn"

  • Directeur Jaap Santifort bij een aantal drogisterijartikelen die hij met zijn bedrijf www.drogisterijnet.nl aanbiedt. Tekst en foto zijn verschenen in Careality, september 2009. / Copyright tekst: Dirk Bosman. Copyright foto: www.drogisterijnet.nl
    Directeur Jaap Santifort bij een aantal drogisterijartikelen die hij met zijn bedrijf www.drogisterijnet.nl aanbiedt. Tekst en foto zijn verschenen in Careality, september 2009. / Copyright tekst: Dirk Bosman. Copyright foto: www.drogisterijnet.nl

Drogisterij.net biedt sinds 1999 een compleet assortiment aan drogisterijartikelen aan op internet en is daarin naar eigen zeggen de grootste van Nederland. Jaap Santifort komt uit een echte drogisterijfamilie. "Mijn vader had een eigen zaak en mijn broer heeft een drogisterijwinkel. Het vak van drogist is mij met de paplepel ingegoten. Eind jaren negentig van de vorige eeuw kwam ik met het idee om samen met mijn broer Wim een webwinkel in drogisterijartikelen te beginnen. Ik zei dat het echt iets voor ons was, omdat ik veel affiniteit met internet en ICT heb. Daarnaast beschikte mijn broer over de producten, de benodigde diploma's zoals een vestigingsvergunning en een drogisterijdiploma. Verder zagen we samen internet als medium steeds groter worden. Hier wilden we serieus op inspelen."

 

Van het een kwam het ander. Ik ging me bezighouden met technische en logistieke zaken, terwijl Wim erg actief was met producten en leveranciers. Ondertussen hadden we een aantal professionele bedrijven in hand genomen die zorgden voor de realisatie van een goed navigeerbare website."

 

Vanaf het eerste moment pakten de broers de zaken zeer serieus op. "Wij wilden dat er een site kwam met de juiste uitstraling naar klanten toe. Zij zien immers op internet geen verkopers. Hierin zijn we geslaagd. De website is het gezicht van ons", vervolgt de ondernemer.

 

Groei

Santifort: "Sinds de start groeien we jaarlijks met veertig tot vijftig procent en naar verwachting blijft de omzet de komende jaren stijgen. Daar is voldoende potentie voor." Voor 2009 bedraagt de omzetverwachting van Drogisterij.net ruim zes miljoen euro. Drogisterij.net heeft op dit moment dertig medewerkers op de loonlijst staan. Omgerekend biedt het bedrijf werk aan ongeveer 22 fulltimers. In 2004 is Wim Santifort uit de zaak gestapt. Hij wilde zich meer richten op traditionele winkelverkoop. Voor hem in de plaats kwam een nieuwe investeerder. "Bijna alles wat we verdienen stoppen we weer terug in de onderneming, want in de toekomst willen we ook de grootste internetdrogisterij van Nederland blijven."

 

In vergelijking met grote ketens zoals Kruidvat, Etos en DA, is Drogisterij.net een relatief kleine speler in de drogisterijbranche. Santifort ontkent dat niet. "Feit is wel dat iedereen in drogisterijland op de hoogte is van ons bestaan. Ondernemers van drogisterijen in kleine dorpen zien ons vaak als een bedreiging. Bij de grote jongens is dit niet het geval, maar geen van hen heeft tot op heden de verkoop van drogisterijartikelen via internet zo groot aangepakt zoals wij dat doen. Iedere keten heeft er zo zijn eigen redenen voor om zich niet of erg kleinschalig met internetverkoop bezig te houden. In de meeste gevallen heeft het te maken met onzekerheid en geldgebrek."

 

Verrijking

De Zuid-Hollander vindt dat zijn website zeker een verrijking is voor de drogisterijbranche. "Wij onderscheiden ons met verkoop van zeldzame producten, die in het reguliere drogisterijkanaal zeer moeilijk of niet meer verkrijgbaar zijn. Bijvoorbeeld oude merken aftershave. Als producten uit de handel genomen zijn, zijn wij er als de kippen bij om nog zoveel mogelijk van het desbetreffende artikel in ons magazijn te krijgen. In totaal hebben we 16.000 producten op voorraad. Het doel is om van alle twintig productgroepen waaruit onze website bestaat, alles te kunnen aanbieden. Het lukt helaas niet om alles op voorraad te hebben. Dit kost veel geld. Toch doen wij hard ons best. Wij willen namelijk de Albert Heijn in drogisterijland zijn."

 

Drogisterij.net werkt met de reguliere groothandels en neemt producten af van meer dan honderd leveranciers. "Bedrijven waarmee wij bijvoorbeeld zaken doen zijn: Faco Retail en Holland Pharma. Ook halen we spullen uit het buitenland", aldus Santifort.

 

De doelgroep van Drogisterij.net zijn particuliere en zakelijke klanten. Het bedrijf levert veelal in Nederland, maar er vindt ook verzending van producten naar België en Duitsland plaats. "Particuliere klanten verdelen we onder in de schaamklant, die wordt door ons ook wel de anonieme klant genoemd, de zoekklant en de gemaksklant. De schaamklant bestelt bij ons veelal condooms, afslankproducten en zwangerschapstesten. De zoekklant koopt zeldzame producten. En de gemaksklant kiest voor ons voor het aanschaffen van al zijn drogisterijartikelen omdat hij het gemakkelijk vindt om via onze website te bestellen. De verkoop van 'gewone' producten neemt toe en klanten blijven terugkomen. Wij doen onze uiterste best om goed te leveren en hier blijven we erg op gefocust", zegt de directeur. Bedrijven weten Drogisterij.net volgens de ondernemer ook goed te vinden. "Denk maar aan producten tegen Mexicaanse griep en cadeautjes als zonnebrandcrème, die bedrijven weggeven als relatiegeschenk."

 

Moeilijk leverbare producten

De ervaring van Santifort is dat zijn bedrijf gigantische hoeveelheden aanvragen van een bepaald product binnenkrijgt, als dat moeilijk leverbaar is in winkels. "Mensen gaan dan op internet zoeken en komen dan al snel op onze website terecht."

 

Klanten die bestellen op de website en dit voor 18.00 uur doen, krijgen de producten in principe de volgende dag door Selektvracht thuisbezorgd. "Helaas lukt dat niet in alle gevallen. Hier gaan we aan werken. Daarnaast staat het goed op pijl houden van ons assortiment hoog op de agenda", besluit de ondernemer.