Abis Shipping sterk door partners

  • Maritiem Nederland, nummer 8, oktober 2011. Foto: Abis Shipping. / Copyright tekst: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.
    Maritiem Nederland, nummer 8, oktober 2011. Foto: Abis Shipping. / Copyright tekst: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.

In de haven van Harlingen vond begin september de dubbele doop plaats van het achtste en negende schip van rederij Abis Shipping. Het ging om de schepen ms Abis Bremen en ms Abis Bordeaux, nummer vier en vijf uit een serie van zes, die als B-serie bekend is. Abis Shipping zet deze schepen in op de short sea markt waar het bedrijf actief is.

 

De gedoopte vaartuigen zijn 'heavy cargo Multi purpose vessel open top schepen', waarbij Vuyk Engineering (VEG) in Groningen voor het ontwerp tekende. Abis Shipping zet deze schepen in voor het transport van zware lading en project- en bulklading zoals hout, staalrollen, containers, kranen, reels en windmolens.

 

KENMERKEN

De ms Abis Bremen en de ms Abis Bordeau hebben beperkte diepgang en kunnen voor een 3.900 tonner hele zware en volumineuze elementen transporteren. "Deze schepen nemen, als we als voorbeeld een projectlading windmolens nemen, hetzelfde mee als een 6.000 tonner. Hoge lading vervoeren vormt eveneens geen probleem, omdat er sprake is van vrij uitzicht naar voren. Het grote voordeel van de B-serie is dat we gecertificeerd volgens Klasse met open luiken op zee mogen varen. Dit betekent een groot voordeel in vergelijking met een schip met de brug achter op. Door de beperkte diepgang van het schip, kan het ook kleine havens in Engeland aan doen. Ons werkgebied is typisch en strijkt van Noord-Scandinavië tot en met de Middellandse Zee en Noord-Afrika", begint Managing director René van de Graaf te vertellen.

 

Abis Shipping bestaat sinds 2007 en was in eerste instantie in Groningen gevestigd. Sinds 2009 is de rederij operationeel met twee schepen. In dat jaar verhuisde de onderneming naar Harlingen. Van de Graaf: "We wilden met ons bedrijf graag aan zee zitten. Wij doen alles wat een rederij normaal gesproken doet, behalve de commerciële bevrachting van de schepen. Hiervoor hebben we twee bevrachtingpartners geselecteerd, te weten: Amasus in Delfzijl en West-Trade in Dinslaken (Duitsland). Abis Shipping is opgericht met als doel om vijf scheepstypen op de markt te brengen."

 

In eerste instantie was Abis Shipping naast rederij ook een scheepsbouwer, maar vorig jaar is de laatste tak van de rederij afgesplitst en ondergebracht bij Shipkits. Het bouwen van de schepen wordt nu volledig verzorgd door de Central Industry Group (CIG) en Shipkits. CIG is van oorsprong een toeleverancier van scheepswerven in het Noorden van het land. Van de Graaf: "Bij ons werken twaalf mensen op kantoor, terwijl bij Abis Shipping een kleine twintig zeevarenden op de loonlijst staan. Wij zijn constant op zoek naar Nederlandse kapiteins, stuurlieden en machinisten."

 

VLOOT

Op dit moment bestaat de vloot van de rederij uit negen schepen. De directeur: "Dit jaar worden er nog drie opgeleverd. Hier om de hoek bij ons kantoor in Harlingen, ligt nog de Abis Breskens in afbouw. Er worden ook nog twee 6.000 tonners opgeleverd uit China. Volgend jaar gaan de Dover en Dublin in de vaart. Dit is ons nieuwste type schip waarvan het de eersten uit de serie de Jaquar (van de heren Gorter en Klos) zijn. Deze schepen zijn de realisatie van een nieuw type die enerzijds voortborduurt op onze succesvolle B-serie, maar aan de andere kant een heel nieuw ontwerp betreft. Het is een 6.000 tonner, met open hedge met DP1. Diesel Electrisch voortgestuwd waarbij 6 dieselgeneratoren zorgen voor het benodigd elektrisch vermogen. Deze motoren voldoen aan de huidige strenge milieunormen in het wegvervoer (Euro5), waarmee wij de milieulat in de zeevaart op een hoger niveau leggen. Met deze schepen gaan we naast de general cargo en projectladingmarkt ook de offshoremarkt bedienen."

 

VAREN OP GASOLIE

Beide gedoopte B-schepen voldoen aan de zwavelnorm. "Ze varen op gasolie. Bij de keuze van de voortstuwing hebben we bewust gekozen voor gasolie en geen zware olie. Beide schepen zijn 3.900 tonners. De Abis Bordeaux is gebouwd bij het Chinese Dongfeng Shipyard. De casco van de Abis Bremen is gebouwd bij Partner in Stettin Polen en de afbouw vond plaats in Harlingen door Shipkits", vertelt Van de Graaf.

 

PARTNERSHIP

De Managing director vervolgt: "Wij zijn erg trots op ons partnershipmodel waarvoor we gekozen hebben. Samen met onze bevrachtingpartner Amasus signaleren we de commerciële kansen en proberen deze met onze andere partner Vuyk Engineering te vertalen in een concreet scheepsontwerp en te realiseren met onze bouwpartner Shipkits. In samenspraak met onze partners Amasus en de Central Industry Group (moeder van Vuyk en Shipkits) kunnen we dus inhouse schepen ontwerpen en realiseren. Dat is onze kracht en dat maakt ons samen met deze partners sterk."

 

BOUWEN IN NEDERLAND

Een tijdje geleden maakte Abis Shipping de keuze om geen schepen meer in China te laten bouwen. Van de Graaf legt uit waarom. "Ondanks dat het bouwen en afbouwen van schepen hier vaak iets duurder is, prefereren we dat. De kwaliteit van de schepen die we in Polen laten bouwen is gewoon beter. Van de schepen die we in Azië hebben laten bouwen is er vaak veel nawerk gekomen om ze op de Westerse standaard te krijgen. Initieel is de investering aantrekkelijk maar daarbij vergeet men vaak de kosten van een goed eigen bouwteam ter plekke en de andere cultuur qua bouwen in Azië en de Mayden Voyage, die tegenwoordig ook een flinke kostenpost is. Om nog maar niet te spreken over het risico van kaping als je via de Golf van Aden vaart. Nee, voor short sea schepen bouwen wij het liefste in West-Europa. Een heel belangrijk element dat niet in geld te vertalen is. Maar nog veel belangrijker voor ons is doordat wij het innovatieve concept van een nieuw ontwerp in eigen hand houden door onze samenwerking met partners!".

 

CONCURRENTIE

Volgens Van de Graaf is de concurrentie in de scheepvaart moordend op dit moment. "Gelukkig zijn wij actief in vele deelmarkten van de short sea. Vanaf eind 2010 zijn de tarieven in de short sea markt weer dalende na een opleving in eerste helft van 2010. Momenteel liggen de bunkerkosten bijna op het niveau van begin 2008, toen het economisch nog goed leek te gaan, terwijl het economisch er nu heel anders voorstaat. Dit heeft zijn weerslag op tarieven. In de zomer hebben we een lichte opleving gezien. Het is afwachten hoe de rest van 2011 gaat verlopen. Eén ding kunnen we wel zeggen. Door onze doordachte schepen zijn wij in staat in deze tijden een bovengemiddeld rendement te halen. Dat is het resultaat van een goede samenwerking met onze partners."

 

René van de Graaf staat sinds december 2010 aan het roer van Abis Shipping. Daarvoor werkte hij meer dan zestien jaar in het bankwezen waarvan de laatste 11,5 jaar bij Rabobank International. Daar was ik verantwoordelijk voor de maritieme industrie werven, toeleveranciers en reders. "Ik heb veel financieringskennis over onze sector opgedaan. Het is erg belangrijk dat je als rederij open en transparant bent naar je financieringspartners. Je moet weten wat banken graag van je willen zien. Nou dat hoeven ze mij niet te vertellen. Wij hebben een prima verstandhouding met onze financieringspartners."

 

De toeleveranciers van de schepen van Abis Shipping zijn allemaal West-Europees. Dat zijn onder andere: Caterpillar/MAK, Eekels, Wolfard Wessels, Friamco en Alphatron.

 

Gegevens Type VG 3900 HC.

De twee schepen hebben een draagvermogen van 3900 ton bij de volgende hoofdafmetingen:

Lengte : o.a. 89,95

Lengte l.l. : 84,90

Breedte volgens mal : 14 meter

Holte : 6,80 meter

Zomerdiepgang : 5,35 meter

Maximum diepgang open top : 3,35 meter

DWT max. : 3900 ton

Brutotonnage : 2978 ton

Nettotonnage : 1384 ton

Motorvermogen 2065 rpk of 1520 kW bij : 1000 tpm

Snelheid : 13 knopen