AFS: DE KEROSINELEVERANCIER VAN KLM & AIR FRANCE

Aircraft Fuel Supply (AFS) is namens KLM/ Air France en de op Schiphol vertegenwoordigde brandstofleveranciers verantwoordelijk voor de ontvangst, behandeling, coördinatie en distributie van kerosine. Ingenieur Klaas Winters is bij AFS de General Manager. Bij dit bedrijf werken ruim twintig mensen.

 

"Op Schiphol de aanleg en exploitatie van alle vaste brandstoffaciliteiten", begint Winters te vertellen. AFS is een joint venture van KLM / Air France en zeven oliemaatschappijen en bestaat sinds 1967. Via pijpleidingen vanuit Amsterdam en Rotterdam wordt de kerosine richting Schiphol getransporteerd. De General Manager: "Tot 1999 vond de aanvoer van kerosine met schepen plaats. Dagelijks waren er vijftien schepen voor nodig om Schiphol te voorzien van de juiste hoeveelheid brandstof. Aan de Ringvaart waren depotinstallaties en lossteigers te vinden. Inmiddels is daar de bodem gesaneerd. Ik ben overigens blij dat de aanvoer van kerosine nu plaatsvindt via pijpleidingen. Als het nu nog steeds per schip aangevoerd zou worden, dan hadden er voor een juiste aanvoer in de afgelopen strenge winter er ongetwijfeld weer ijsbrekers aan te pas moeten komen, om de schepen bij de depotinstallaties te krijgen."

 

AFTANKEN

Eén van de verantwoordelijkheden van AFS is om de kerosine via ondergrondse leidingen op Schiphol naar alle plekken te pompen, waar KLM/ Air France en alle oliemaatschappijen de kerosine kunnen aftanken. "Het aftanken van vliegtuigen gebeurt tegenwoordig in 75 procent van de gevallen via een ondergrondse leiding. Een tankpunt onder een vliegtuig, slang aan de grond, slang aan de vleugel. Het vullen van brandstoftanks van vliegtuigen met een tankwagen doen we nog in minder mate, 25 procent. Ons ondergronds leidingsysteem is een prachtig systeem, waar vier miljoen liter kerosine in zit", aldus Winters.

 

DISTRIBUEREN EN COORDINEREN

De General Manager is van mening dat AFS een service en dienstverlenend bedrijf is. "Wij hebben een distribuerende en coördinerende functie. KLM koopt de kerosine zelf in, dat op Schiphol wordt afgeleverd. Wij slaan de brandstof op. Wij werken voor KLM/ Air France, Transavia en Martinair. Vliegtuigen van airlines als Lufthansa en British Airways, de zogenaamde visiting airlines, worden door de oliemaatschappijen getankt. Zij hebben daar contracten mee. Als AFS weten wij niet wat de prijs is van een liter kerosine. Voor onze diensten ontvangen wij een fee en die is voor iedereen gelijk, dus transparant. Verder is AFS eigenaar van de installatie van pijpleidingen. Onze taak is het ook om er voor te zorgen dat de kwaliteit van de kerosine op pijl blijft en dat installatie uitstekend blijft werken. Wij moeten de veiligheid van de kerosine blijven garanderen. Om dit te realiseren moeten wij aan allerlei specificaties en strenge veiligheidseisen voldoen."

 

DUURZAAMHEID

Duurzaamheid staat ook bij AFS hoog in het vaandel. Winters: "Sinds een tijdje vangen wij de dampen op die vrijkomen bij het vullen van vliegtuigtanks met een tankwagen. Deze dampen transporteren wij naar een motor, die ze omzet in elektriciteit. De ontwikkeling van biobrandstoffen is op dit moment ook een hot item. Ik denk dat er met een jaar een goede biokerosine op de markt is. Op dit moment is het probleem met biokerosine dat het aan de wanden van pijpleidingen kan gaan kleven. Dit is een ester. Dit wordt ook wel een chemische reactie genoemd. De veiligheidseisen zijn enorm streng als het gaat om het toepassen van biobrandstoffen. Dit is een goede zaak, want je kunt niet zomaar even stoppen met een vliegtuig als die met een paar honderd passagiers op zo'n tien kilometer hoogte in de lucht zit."