ATP: RONDUIT VEELZIJDIG!

 

The Advanced Travel Partner is een van de vele bedrijven, die op Schiphol-Rijk gevestigd is. Om voor elke klant het maximale rendement te realiseren heeft ATP meerdere reisspecialismen in één organisatie verenigd. Ontdek daarom ATP Business Travel voor al uw zakenreizen. ATP Government Travel verzorgt met verve overheidsreizen en ATP Events staat garant voor de uitstekende organisatie van incentive- en sportreizen.

 

"Het reisdoel van onze klant is onze missie. Wij spelen 24/7 flexibel in op de wensen van een ondernemer en zijn medewerkers. Dat doen wij met een optimale persoonlijke aandacht en door onze klanten van de meest gunstige reistarieven te voorzien. KLM is een belangrijke zakenpartner van ons", begint CEO John H. Jansen van ATP overtuigend te vertellen.

 

 

De eerste man van ATP vliegt zelf zeer frequent. "Het aantal vliegkilometers dat ik jaarlijks afleg, is vele malen hoger dan dat ik met mijn auto rijd. Doordat ik veel vlieg, zie ik ook heel veel ontwikkelingen. De realiteit is dat de luchtvaartbranche in deze tijd heel erg veel pijn lijdt. ATP heeft veel minder last van de economische tegenwind, omdat wij mee kunnen schuiven met de omstandigheden."

 

GOEDE KEUZE

Jansen staat volledig achter de fusie tussen KLM en Air France. "Ik heb enorm veel respect voor de wijze waarop KLM / Air France zijn marktpositie heeft weten vast te houden. Het bedrijf heeft een minder goed tweede kwartaal gedraaid in 2009. Het is de vraag of dit in het voordeel van Amsterdam of Parijs gaat uitpakken. Aan de vliegtuigen, aan de verkoopstructuur en de bediening van het personeel, merk ik dat het bedrijf zijn best doet om de serviceverlening naar klanten toe naar een hoger niveau te duwen. Ik vind dat het serviceniveau merkbaar verbeterd is. KLM / Air France kon ook niet anders, want de concurrentie is moordend. Blij ben ik overigens met de goede relatie die wij met KLM/ Air France onderhouden. Zij is een belangrijke leverancier van ons in Nederland."

 

CONTACT MAKEN MET DE KLANT

 

Schiphol Airport staat er in de ogen van de algemeen directeur van ATP minder goed voor, want steeds meer reizigers kiezen er voor om vanaf andere luchthavens in België en Duitsland te vertrekken. "Schiphol zegt dat de vliegtax hier de reden van is. Ik betwijfel dat. Kijk, passagiersaantallen nemen wel dramatisch af. Dat is een feit. De komst van de vliegtax was de bekende druppel die de emmer liet overlopen. Schiphol is in mijn ogen de afgelopen jaren te groot geworden, en daardoor inefficiënt en wat onzorgvuldig gaan werken. Hier zijn de klanten de dupe van geworden en zij pikken dat niet meer. Het gevolg was dat zij massaal uitweken naar het buitenland. Aandeelhouders van vliegvelden in Duitsland en België lachen zich rot. Nederlandse passagiers stromen massaal toe, zonder dat ze dat een cent aan marketinggeld kost. Als ik kijk naar onze eigen vervoerscijfers dan zie ik ook dat het aantal passagiers dat kiest voor andere airports, aanzienlijk is toegenomen." Sinds 1 januari 2009 is Jos Nijhuis de nieuwe president-directeur en bestuursvoorzitter van de Schiphol Group. In een interview met De Telegraaf heeft hij gezegd dat Schiphol weer de behoefte heeft om in contact te komen met de klant. Jansen: "Hij heeft gelijk, maar dit lijkt mij een van de basiselementen in zaken doen. Ik heb er vertrouwen in dat dit onder de leiding van Nijhuis wel weer gaat gebeuren. Het feit dat Schiphol de afgelopen jaren geen goede koers voer, heeft veel economische schade veroorzaakt. Zo laat de grootste (Nederlandse) rozenkweker van de wereld die zijn rozen in Kenia kweekt, al zijn miljoenen rozen al enige tijd dagelijks naar Luik vliegen. Door Schiphol werden zijn wensen niet herkend. Barnhoorn liep hierdoor met de staart tussen zijn benen weg." Jammer vindt de 57-jarige bestuursvoorzitter het ook dat er nog steeds geen HSL-verbinding tussen Amsterdam en Parijs bestaat. "Ik zie dit als een gemiste kans."

 

GEEN GROTE MAINPORT MEER

In de ogen van Jansen wordt Schiphol nooit meer de grote Mainport. "KLM/ Air France heeft de positie van Schiphol weten af te dichten. De reden dat Schiphol nooit meer bij de top vijf van luchthavens in Europa komt, is dat de markt erg snel veranderd is. Je hebt veel meer ontsluiting van regio's naar knooppunten gekregen. Scandinaviërs en Polen hebben bijvoorbeeld geen reden meer om via Schiphol te reizen. Dit kan je overigens KLM/ Air France niet kwalijk nemen, want dit is een marktbeweging. Schiphol moet ook niet meer dromen over 800.000 vliegbewegingen."

 

LELYSTAD GEEN OPTIE

John Jansen is geen voorstander van een verplaatsing van Schiphol naar Lelystad. "Als de meeste mensen die vliegen in de Randstad wonen en je wilt ze zover krijgen om via Lelystad te vliegen dan heb je een prettige wedstrijd te vliegen, want dan gaan ze allemaal vertrekken via Düsseldorf, Luik of Antwerpen."

 

GENOEG KANSEN

"Ik zie meer dan genoeg kansen voor Schiphol. De luchthaven moet er voor zorgen dat hij de regio airports goed levend blijft houden. Als je die niet vasthoudt dan vertrekken ze allemaal naar het buitenland. Schiphol dient er verder alles aan te doen om als knooppunt van de grotere verbindingen behouden te blijven, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je passagiers met open armen ontvangt en ze dus goede service en efficiency verleent. KLM/ Air France biedt nu ook Fast Lane aan, zodat je als Business Class-passagier een beetje snel bij je vliegtuig kan komen. Dit is een goed initiatief. Het verbeteren van het overstappen is tevens een punt waar Schiphol mee aan de slag moet. Net zoals het plaatsen van terminals dichterbij de banen. Extra platforms zijn daarnaast geen overbodige luxe. Als KLM/ Air France er niet meer platforms bij gaat plaatsen dan voorspel ik dat het overstappen van passagiers in aantallen niet gaat toenemen. Als laatste punt moet Schiphol-Oost goed benut blijven worden."

 

De CEO voorziet dat de zakelijke markt die gesteld is op comfort en gemak de komende jaren een groei gaat doormaken. "Wij zijn voorzichtig met het kopen van activiteiten, maar in dit segment hebben we recentelijk meer stoelen verkocht dan in het eerste half jaar van 2009. Ik vind tevens dat het Executive Jet Center een wezenlijk onderdeel is van het servicepakket dat Schiphol biedt."

 

DUURZAAMHEID

CO2 neutraal werken en duurzaamheid staat bij ATP hoog op de agenda. Jansen: "Hier doen wij veel aan. Zowel in advisering naar klanten als het compenseren van onze eigen vliegmijlen. Hoewel niet alles wat wij aanbieden CO2 neutraal is. Wij zijn ook actief in de scheepvaartindustrie. Die vervuilt meer dan de luchtvaartindustrie. Veel mensen weten dat niet. Ook hebben ze hier nog nooit gehoord over CO2 neutraal. Feit is dat KLM/ Air France de nieuwe 737 gebruikt. Dit nieuwe type vliegtuig is beter voor het milieu, omdat het minder CO2 uitstoot. Hierdoor is hij ook duurzamer."