Bakker, melkboer, slager en groenteboer tegelijk

  • Martie (links) en zijn zoon en nu ondernemer Peter Mulder (rechts). "Mede door de formulewijziging zie ik de toekomst van onze buurtsupermarkt erg positief in. Al blijft het hard werken", stelt Peter. (Foto: Dirk Bosman) / Copyright tekst en foto's Dirk Bosman.
    Martie (links) en zijn zoon en nu ondernemer Peter Mulder (rechts). "Mede door de formulewijziging zie ik de toekomst van onze buurtsupermarkt erg positief in. Al blijft het hard werken", stelt Peter. (Foto: Dirk Bosman) / Copyright tekst en foto's Dirk Bosman.

ZWOLLE – Peter Mulder (26) heeft per 1 januari de oudste en enige buurtsuper in Zwolle van zijn ouders overgenomen. In tegenstelling tot veel van zijn collega's, ziet hij wel degelijk een blijvende markt voor kleine supers. "Mensen komen hier niet alleen om hun boodschappen te doen, maar ontmoeten ook bekenden. We vervullen een maatschappelijke functie.

 

De jonge ondernemer is enthousiast aan de slag gegaan met de Spar van zijn ouders. Martie en Triks Mulder (beiden 51 jaar), blijven wel werkzaam in de winkel, maar dan vooral op managementgebied. De komende jaren zullen ze hun activiteiten afbouwen. Met een blik naar de toekomst is er bij de verbouwing eind november 2008 gekozen voor de Champions League formule. Kort samengevat komt het er op neer dat versartikelen in deze winkel de meest prominente plaatsen innemen. “Je kunt gerust stellen dat wij zowel de warme bakker, melkboer, slager en groenteboer om de hoek zijn. Wij zijn iedere dag al vanaf half acht geopend. Veel klanten weten dit en komen al voor het ontbijt hun versgesneden brood halen.

 

Vollediger

Mulder zegt er weinig problemen mee te hebben dat veel mensen in zijn wijk eenmaal per week met de auto naar een grote supermarkt in de stad rijden om de grote boodschappen te doen. “Wij moeten het hebben van de verkoop van de verse en dagelijkse boodschappen. Hier is voor ons de meeste brutowinstmarge op te behalen.” Wel merkt hij op dat de klanten zijn winkel sinds de verbouwing als veel vollediger zijn gaan beschouwen. “De gerealiseerde omzetstijging valt dan ook grotendeels toe te rekenen aan vollere winkelkarren.”

 

Maatschappelijke functie

Deze supermarkt heeft een duidelijke buurtfunctie. “En die buiten wij zoveel mogelijk uit. Wij zorgen er voor dat de sfeer op de winkelvloer altijd optimaal is. Iedereen die bij ons werkt is erg klantgericht. Wij kennen onze klanten en zij kennen ons. Ook focussen wij ons sterk op kwaliteit en service. Wij hebben het geluk dat de gemiddelde inkomens in deze wijk iets boven modaal liggen. Mede hierdoor zijn onze klanten minder gevoelig voor reclames. Die verkopen we niet zo veel. Ik ben daar gelukkig mee omdat de brutowinstmarge op deze producten relatief laag is. Bij de kassa heb ik een lcd-scherm opgehangen. Naast enkele reclames van Spar toon ik hier onze klanten met een eigengemaakte PowerPoint presentatie vooral de spaaracties en services die wij bieden”, vervolgt Mulder die op zijn elfde begon met vakken vullen in zijn supermarkt. Onderzoek heeft volgens de jonge ondernemer uitgewezen dat de meeste klanten van de Spar-supermarkten hun eigen filiaal iedere week drie tot vier keer bezoeken. “Duidelijk vaker dus dan ‘de grote jongens’. Mensen komen hier niet alleen om hun boodschappen te doen. Vaak ontmoeten ze in de winkel bekenden. Als buurtsupermarkt vervullen we dus ook duidelijk een maatschappelijke functie.”

 

Geen windeieren

Door de overstap op de Champions League formule is de omzet in deze supermarkt met ongeveer vijftien procent gestegen. Mulder: “Het versassortiment is met 25 procent toegenomen en ook het assortiment kruidenierswaren met royaal tien procent. De omzetaandelen van veel versgroepen zijn met procentpunten gestegen. We zijn duidelijk meer brood en vleeswaren gaan verkopen. Kortom: de formulewijziging heeft ons geen windeieren gelegd. Ik vind verder dat de Champions League formule tot in de puntjes is uitgewerkt. De reacties van klanten op de wijziging in de formule zijn dan ook unaniem positief. Mensen komen hier steeds minder alleen voor de vergeten boodschappen, maar meer en meer voor het brede versassortiment en zo zien wij het natuurlijk graag. Dat ze er iets meer voor moeten betalen, nemen ze voor lief zolang de kwaliteit en service goed zijn.”

 

Goede toekomst

Peter heeft een opleiding gevolgd in de Informatica. “Maar het ondernemerschap trok mij veel meer aan. Ik vind het werk wat ik doe fantastisch. Hierbij denk ik onder andere aan het klantencontact en de commerciële kanten van het ondernemerschap. Ik vind het een uitdaging om van een dubbeltje een kwartje te maken. Mede door de formulewijziging zie ik de toekomst van onze buurtsupermarkt erg positief in. Al blijft het hard werken”, besluit hij.