Chocolaterie 1912 is een schot in de roos

  • Het ondernemersechtpaar aan het werk. Consudel oktober 2011. Foto: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties. / Copyright tekst en foto: DIBEBO Tekstproducties/ Dirk Bosman
    Het ondernemersechtpaar aan het werk. Consudel oktober 2011. Foto: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties. / Copyright tekst en foto: DIBEBO Tekstproducties/ Dirk Bosman

In het centrum van Emmen zit Chocolaterie 1912. Drijvende krachten achter deze onderneming zijn Marisca en de uit België afkomstige Anita Helsen. De dames zijn getrouwd. Samen begonnen ze zes jaar geleden Chocolaterie 1912. De naam is afgeleid van het feit dat in 1912 in België de eerste bonbon werd gemaakt. Het ondernemersechtpaar aan het werk.

 

Het verhaal van het ondernemersechtpaar is bijzonder, want de dames komen oorspronkelijk helemaal niet uit de wereld van chocolade. Marisca (38) was jarenlang werkzaam in het onderwijs, terwijl de 49-jarige Anita diverse banen had in de horeca. Anita heeft als geboren Vlaamse echter wel haar hele leven al affiniteit met chocolade. "Dat is er met de paplepel ingegoten. Wij Belgen nemen een stuk chocolade bij een kopje koffie of thee, terwijl Nederlanders het doen met een koekje. Hollanders kopen vaak heel bescheiden 250 gram aan chocolade. Belgen daarentegen nemen direct een kilo. Chocolade hoort bij onze cultuur. Ik heb het trouwens prima naar mijn zin in Nederland, maar af en toe moet ik toch echt even een weekendje naar België." Voordat Marisca haar echtgenote leerde kennen, vond ze chocolade vooral lekker. "Nu kan ik mij geen leven meer voorstellen zonder chocolade. Het is mijn hobby en passie. Kortom: chocolade is mijn leven."

 

Vers als kracht

Anita en Marisca vonden het heel jammer dat er in Emmen geen chocolaterie was. Veel Emmenaren konden zich niet voorstellen dat er een chocolaterie zou komen. "De mensen waren bijzonder sceptisch. Het zou te luxe zijn voor deze plaats. Later hoorden we dat er zelfs weddenschappen waren afgesloten met als inzet dat wij het maar een jaar zouden volhouden. Vanaf de opening van onze winkel, met een oppervlakte van slechts vijftien vierkante meter, is het een succes. In de loop van de jaren bouwden we een vaste en trouwe klantenkring op. Naast veel Emmenaren, bezoekt ook een groeiend aantal mensen uit omliggende plaatsen zoals Coevorden, Klazienaveen en Hardenberg ons." "Onze kracht is vers. Wat we deze week maken in onze atelier, verkopen we dezelfde week in onze winkel. Ja, inderdaad chocolade kun je heel lang bewaren. Dat hebben we ook wel geprobeerd, maar willen we niet. Vooral in het begin toen we heel veel succes hadden en meer en meer gingen produceren, hadden we voorraden van soms wel een tot twee maanden. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Op een bepaald moment stonden we in de winkel en namen het besluit om nog alleen verse bonbons, chocoladetruffels en andere chocoladeproducten te verkopen. Dit is de wijze waarop wij ons onderscheiden van bijvoorbeeld banketbakkers. Een ander punt waar ons onderscheidende vermogen ligt, is de smaak van onze producten. Twee keer per jaar sluiten we de zaak twee weken. Niet zelden horen we na de vakanties van klanten dat de smaak van de bonbons, repen en andere chocoladeproducten nergens zo goed is als bij ons en dit heeft weer alles met de versheid te maken", vertelt Marisca.

 

Atelier in achtertuin

De eerste jaren was het atelier te vinden boven de winkel in de Noorderstraat. Anita: "In die periode hadden we nog niet zoveel eigen producten. Veel bonbons, repen en andere chocoladeproducten importeerden we uit België. Maar sinds juli is het atelier gevestigd in een huurunit achter ons huis. We zijn de afgelopen jaren steeds meer zelf gaan produceren en daardoor stelden wij ook meer eisen aan hygiëne. Op de andere locatie konden wij daar niet meer aan voldoen."

In de periode dat net de winkel open was, volgden Marisca en Anita een half jaar een opleiding voor het maken van bonbons, repen en andere chocoladeproducten aan het Amsterdamse ROC. "Ook gingen we thuis en in het atelier aan het stoeien met het maken van bonbons. Ondertussen luisterden we goed naar de wensen en opmerkingen van onze klanten. Sinds een tijdje verkopen we alleen nog maar eigengemaakte producten van chocolade. Workshops geven we niet meer. Hiervoor ontbreekt de tijd."

 

Gemberbonbon

Chocolaterie 1912 maakt jaarlijks van ongeveer zesduizend kilo chocolade allerhande producten. Marisca: "We produceren en verkopen zowel glaceer- als vormbonbons. De verhouding is nagenoeg gelijk. Ons assortiment bestaat uit tachtig soorten, maar er liggen er zo'n veertig in de winkel. Ieder seizoen heeft zijn eigen bonbons. In de zomer verkopen we bijvoorbeeld veel exemplaren met frisse fruitsmaken zoals ananas, citroen, appel, aardbei en kers. Speculaasbrokken door de praline is onze omzetmaker. Dit is de favoriete bonbon van onze klanten. Zij zien graag dat wij hem het hele jaar door verkopen, maar dat vinden wij niet gepast. Onze klanten zijn over het algemeen niet zo dol op vreemde smaken. Een paar jaar geleden kwamen we met de gemberbonbon, maar die sloeg niet aan. Voor de zomervakantie introduceerden wij deze bonbon opnieuw en nu is hij een groot succes. We leveren trouwens ook bonbons aan een paar restaurants in Emmen."

December is verreweg de drukste maand van het jaar bij Chocolaterie 1912. Anita: "Niet zelden werken we dan zestien uur op een dag. Normaliter houden we het bij tien uur werken per dag. In de perioden rond Pasen, Valentijn, Moederdag en Vaderdag is het ook druk. In de zomermaanden is het vaak wat rustiger. Zon en warmte zijn onze grootste vijanden."

 

Taakverdeling

De dames hebben de taken onderling goed en naar ieders tevredenheid verdeeld. Marisca, de meest creatieve van de twee, is altijd met veel plezier aan het werk in het atelier, terwijl haar echtgenote Anita parttime werkzaamheden in zowel de winkel als het atelier verricht. Het echtpaar heeft twee parttimers in dienst, waar ze ontzettend blij mee zijn. Marisca: "Zij begrijpen gelukkig dat er in december een stapje meer moet worden gezet."

De chocolaterie gebruikt duurzame chocolade van Callebaut. "We kozen voor Callebaut vanwege de uitstekende smaak en de kwaliteit. De contacten met Callebaut zijn goed. Het is soms wel een nadeel dat we in het noorden zitten. Vanaf het westen vinden vertegenwoordigers dat vaak ver, maar als we vragen hebben, kunnen we altijd terecht bij Callebaut", vervolgt Marisca.

 

In het atelier staan drie mouleermachines van Mol d'Art, waarvan een tafelmodel voor de productie van witte chocolade is bestemd. Anita: "Met dit bedrijf doen wij graag zaken. De mensen zijn aardig. Mol d'Art produceert zelf machines in België en biedt ook een goede service." Twee keer per jaar gaat het echtpaar naar BSD Verpakkingen in België. "Hier vinden we alles wat we nodig hebben. Zij weten precies wat wij willen. Als er iets niet is, dan regelen ze het snel. Met dit bedrijf is het contact eveneens uitstekend", rondt Marisca af.