COFFEEPRO De belangrijkste trend in 2016 op koffiegebied is de steeds meer wetenschappelijke benadering van koffie’

  • COFFEEPRO december 2015, januari 2016.
    COFFEEPRO december 2015, januari 2016.

Deze Koffiebabbel gaat over de (te verwachten) trends op koffiegebied voor 2016. We spraken hierover achtereenvolgens met franchisegever Hans Tietema van winkelketen Kaldi Koffie & Thee, koffiekenner Joost Leopold en bedrijfsleider Paul Oosterwijk van Koffie- en theespeciaalzaak Konkeltje in Zwolle.

 

Een belletje naar Hans Tietema blijkt een schot in de roos, want hij is buitengewoon goed op de hoogte over de koffietrends. “De belangrijkste trend voor 2016 is de verschuiving van Artisan Coffee naar Science of Coffee. Liefde en passie voor koffie kenmerkt de eerstgenoemde. Als ik praat over een verschuiving naar Science of Coffee dan bedoel ik daarmee dat koffie steeds meer op een bijna wetenschappelijke manier wordt benaderd. Meten is weten. Je kunt ook het woord obsessief gebruiken, in positieve zin. Voor het zetten van koffie wordt bijvoorbeeld op de gram af nauwkeurig de hoeveelheid gemalen koffie bepaald. Ook is er heel veel kennis over koffie beschikbaar. Man Met Bril Koffie, de winnaar van de AD Koffietest 2015, is een goed voorbeeld van Science of Coffee.”  De ondernemer praat verder. “In 2016 worden weer meer koffiebars geopend. De kwaliteit van koffie gaat hier tevens toenemen. In koffiebars gaan ondernemers meer zelf koffiebranden en dat gaan ze combineren met meer service. Binnensteden worden weer attractieve plekken om te wonen, te werken en socializen. Koffies gaan in 2016 steeds vaker via apps en mobiel worden besteld en betaald. Koffiebars krijgen met nieuwe klanten te maken: de zogenaamde Z-generatie en dat zijn mensen die in de negentiger jaren van de vorige eeuw zijn geboren. IJskoffie blijft in 2016 ook absoluut een trend. Tot slot wordt het vanaf volgend jaar een trend dat mensen steeds meer zelf op locatie ergens in de wereld op zoek gaan naar hun favoriete koffie: direct trade.” 


‘Goodbye lungo’ en ‘Hello long black’

Koffiekenner en eigenaar van een koffieschool, Joost Leopold, begint bevlogen te praten. “In 2016 zeggen we ‘goodbye lungo’ en ‘hello long black’. Er gaat in 2016 ook meer worden gekeken dan nu al gebeurt om koffie te combineren met hartige gerechten zoals kaas. De trend dat mensen zich meer bewust zijn van de smaak van de koffie die ze drinken en dat ze ook meer op zoek zijn naar de smaak van koffie en waar het vandaan komt, is al in gezet en wordt voortgezet. De horeca gaat steeds vaker zelf bonen branden. Ik ben hier geen fan van. Schoenmaker bij je leest. In grote kantoren komen steeds meer espressobars. De opkomst van de barista in grote bedrijven begint in 2016 echt vorm te krijgen. De Flat White is en blijft trendy. De al in gezette trend van Cold Drip en Cold Brew Coffee blijft zich voortbewegen. Heel veel mensen hebben hier nog geen kennis mee gemaakt. Dat gaat veranderen. Het decanteren van koffie wordt eveneens populair: het overschenken van koffie van de ene naar de andere kop. Dit werkt heel goed bij filterkoffie. In 2016 gaan nog meer thuisbarista’s hun eigen koffiebonen malen. Mensen gaan ook steeds meer een balans zoeken in koffie, als het gaat om de smaken zoet, zuur en bitter. Consumenten gaan steeds meer kennis vergaren over koffie, omdat hier veel informatie over te vinden is. Internet, blogs en sociale media vervullen al en blijven hierin een hoofdrol vervullen, want veel informatie is tegenwoordig gratis en snel beschikbaar. Vroeger moest je alle informatie uit boeken halen. Workshops en (kennis)trainingen over koffie blijven, om af te sluiten, mateloos populair.”


'Consumenten gaan in 2016 koffie steeds bewuster consumeren en zien vaker de essentie van koffie'

Paul Oosterwijk, bedrijfsleider van Koffie- en theespeciaalzaak Konkeltje in Zwolle, dat onderdeel is van Mocca d’Or, spraken we ook. “Consumenten blijven en gaan in 2016 steeds bewuster koffie consumeren en zien vaker de essentie van koffie. Op dit moment wordt bij steeds meer mensen rondom het drinken van koffie een moment heen gecreëerd. Onlangs zijn we gestart met koffieworkshops en daar is veel animo voor, dus dit blijft ook in 2016 trendy. Hetzelfde geldt voor originaliteit. Consumenten waarderen al leuke initiatieven en blijven dat doen. Een goed voorbeeld hiervan zijn onze herfst- en kerstkoffie die wij aan onze klanten veelvuldig verkopen.”