COFFEEPRO KOFFIEBABBEL De opmars van thee in Nederland

  • Volgens franchisegever Hans Tietema (foto) van koffie- en theewinkelketen Kaldi, met vestigingen in Nederland, België en zelfs China, is er bij consumenten op dit moment vooral sprake van een verschuiving in de beleving van thee. BEELD: Kaldi. Publicatie in Coffeepro 4, 2014.
    Volgens franchisegever Hans Tietema (foto) van koffie- en theewinkelketen Kaldi, met vestigingen in Nederland, België en zelfs China, is er bij consumenten op dit moment vooral sprake van een verschuiving in de beleving van thee. BEELD: Kaldi. Publicatie in Coffeepro 4, 2014.

 

Deze keer gaan we het in de Koffiebabbel hebben over de opmars van thee, want ook in Nederland wint thee als drank steeds meer aan populariteit. Hoe komt dat? En wat zijn de trends op theegebied?

 

Allereerst zochten we contact met Pickwick. Woordvoerder Jessica van Dijk van D.E MASTER BLENDERS 1753, waar het merk Pickwick onder valt praat. ‘Thee als categorie groeit in de buitenshuismarkt. Thee is ‘hot’. Mensen zijn steeds meer met hun gezondheid bezig, eten en drinken dus ook verantwoorder. Thee past in dat profiel; het past binnen een gezonde levensstijl en is daarom steeds vaker het product waar mensen voor kiezen. Daarnaast is er meer variatie, verrassende smaken, bijzondere presentatie en een kwaliteitsslag in thee gemaakt. Met onder andere de introductie van Pickwick Tea Master Selection spelen we hier op in en willen we de dagelijkse momenten voor consumenten én klanten waardevoller maken. De melanges zijn zorgvuldig geselecteerd door de thee experts van Pickwick.’ Over de toekomst van thee en trends op theegebied heeft Pickwick eveneens een duidelijke visie. ‘Thee zal blijven groeien aangezien de bewustwording van de consument verder zal toe nemen. We zien dan ook de populariteit van onder andere groene thee en kruidenmelanges toenemen. Het ‘customization proces’, dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld binnen de out of home markt van koffie, zal ook voor thee gaan plaatsvinden. Er zullen steeds meer tea-shops en bars komen waar je je eigen thee kan blenden en waar je speciale kruiden en/of specerijen melanges kan krijgen in verschillende variaties.’

 

Van theezakjes naar losse thee

Volgens franchisegever Hans Tietema van koffie- en theewinkelketen Kaldi, met vestigingen in Nederland, België en zelfs China, is er bij consumenten op dit moment vooral sprake van een verschuiving in de beleving van thee. ‘Mensen krijgen meer waardering voor losse thee. Ze komen erachter dat losse thee veel lekkerder is en voor meer beleving zorgt. Kijk, Nederland is van oorsprong een land van theezakjes en steeds consumenten maken nu de overstap naar losse thee. Dat thee meer en meer aan populariteit wint, merken we in onze winkels onder andere aan de verkopen van de Solis Teamaker. Ook willen consumenten in deze tijd weer graag groene thee. Voor het product ijsthee voorzie ik een gouden toekomst. Hiermee bedoel  ik ijsthee op natuurlijke basis.’

 

'Vooral door de kwaliteitsevolutie van losse thee wordt deze drank snel populairder'

Ook namen we contact op met eigenaar Marc Steenhuis van theegroothandel voor de horeca Fleur de Café. ‘Vooral door de kwaliteitsevolutie van losse thee wordt deze drank snel populairder. Koffie heeft de kwaliteitsslag al gemaakt en nu is thee aan de beurt. Verder komt er meer vraag naar luxere theezakjes en dat is een handel waarmee wij ons niet bezighouden. Tot slot wordt losse theedrinken in de horeca en daarbuiten steeds meer een trend.’

 

‘Elders in de wereld is thee al langere tijd populair'

Tot slot belden we met Nanette Diks en zij is samen met haar partner Rogier van Apeldoorn eigenaar van de theewebwinkel www.hotsoup.nl ‘Elders in de wereld is thee al langere tijd populair. Kijk naar Amerika en nu neemt thee ook in Nederland aan populariteit toe. Thee is een echt natuurproduct en is net zo veelzijdig als wijn en koffie. Daarnaast bevat thee weinig calorieën en daarom past deze drank uitstekend in een bewuste en gezonde leefstijl. Thee wordt verder op dit moment steeds vaker in de horeca gecombineerd met spijs, zoals dat al heel lang met wijn gebeurt, want in thee zitten veelal dezelfde smaken als in wijn. Onlangs waren wij op reis in China voor onze webwinkel en in dit land wordt thee, net als in Japan, standaard bij de maaltijden geserveerd. Als ik naar de toekomst van thee in Nederland kijk dan ziet die erg rooskleurig uit en ik denk dat thee op den duur net zo populair wordt als specialty koffie, dat nu al is.’