COFFEEPRO Koffiebabbel De sterke opkomst van microbranderijen in Nederland

  • COFFEEPRO 5, DECEMBER 2014/ JANUARI 2015.
    COFFEEPRO 5, DECEMBER 2014/ JANUARI 2015.

In Nederland is er de laatste tijd sprake van een sterke opkomst van het aantal en de populariteit van microbranderijen. Wij belden vier professionals in de Nederlandse koffiewereld en stelden aan hen de vraag wat hier de oorzaak van is.

 

Lisa Rooimans is samen met haar vriend Paul van Duuren eigenaar van de succesvolle microbranderij Sweet Cup in Amsterdam. Zij heeft een duidelijk antwoord op onze vraag. “Mensen zijn in deze tijd steeds meer op zoek naar authenticiteit en hebben weer meer aandacht voor ambacht en kwaliteit. Ze willen graag koffies die met de hand zijn gemaakt door een lokale producent. Ook is het zo dat veel consumenten tegenwoordig klaar zijn met producten afkomstig van massaproductie. Omdat er in de wereld sprake is van een extreme diversiteit aan koffie zijn Paul en ik een paar jaar geleden SweetCup begonnen. Onze koffies importeren wij uit de hele wereld. We hebben zelfs samples opgestuurd gekregen uit Oost-Timor.”

 

Het lokale product is weer erg in’

“Het lokale product is weer erg in”, vertelt Maarten van der Jagt. Hij is naast mede-eigenaar van microbranderij Giraffe Coffee Roasters, dat gevestigd is in Rotterdam, ook hoofdredacteur van vakblad Koffie T Cacao. “Als om het de tegenwoordige populariteit van lokale producten gaat dan zie je dat naast bij koffie, ook bij bier. Mensen willen weer steeds meer voeling hebben met het product koffie. Als microbranderij kun je heel goed inspelen op lokale smaken. Op die manier spreek je als koffiebrander de taal van de regio waarin je gevestigd bent. Een ander belangrijk verkoopargument is dat je echt verse koffie aan je afnemers kunt leveren.”

 

United Coffee Roasters strijdt voor meer waardering en bekendheid van écht goede koffie in Nederland

Koffierevolutionair Ruben Willems is oprichter/ eigenaar van het onlangs opgerichte bedrijf United Coffee Roasters. Hij deed dat met de gedachte dat heel Nederland recht heeft op écht goede koffie. Door verse koffiebonen aan te bieden van de beste micro koffiebranderijen van Nederland strijdt United Coffee Roasters voor meer waardering en bekendheid van écht goede koffie. Nederlandse koffiebranders die aangesloten zijn bij de koffierevolutie van United Coffee Roasters zijn: Brazuca Coffee, Dutch Barista Coffee, Giraffe, Koffiestation, Loft Sixty One, Man met Bril en Sweet Cup. “De smaak en ook zeker de beleving van koffie wordt bij Nederlanders steeds belangrijker en verse koffie met een uitstekende smaak kunnen microbranderijen uitstekend leveren. Op dit moment zijn er in Nederland denk ik zo’n 20 tot 30 microbranderijen.”

 

Verhuizing naar een groter bedrijfspand

Tot slot belden we met Douwe Stelpstra die samen met zijn zwager Emiel Driesten, eigenaar is van de zeer succesvolle microbranderij Koffiestation in de stad Groningen. “Goede en lekkere koffies waarvan de oorsprong bekend is, spreken steeds meer Nederlanders aan. Mensen kopen vaak niet alleen een koffie omdat die goed van smaak is. Juist door het verhaal achter een koffie te vertellen aan mensen, zorgen wij voor een stukje koffiebeleving bij onze klanten. Mensen worden hier - net als wij - erg enthousiast van. Ook het feit dat wij aan onze zakelijke en particuliere klanten vers gebrande koffie uit de stad Groningen aanbieden, speelt er in mee dat wij het bijzonder druk hebben en dat er een sterk groeiende vraag bestaat naar onze koffies. Momenteel zijn we, tussen de zeer drukke bedrijven door, bezig om de verhuizing naar een ander bedrijfspand in de Oosterparkwijk af te ronden. Op de nieuwe locatie hebben we een betere en vooral grotere ruimte tot onze beschikking, om dagelijks vele heerlijke koffies te branden.”