COFFEEPRO Koude koffie: dé zomerhit van 2015!

  • Coffeepro ZOMER 2015.
    Coffeepro ZOMER 2015.

Koude koffie is dé zomerhit van 2015! Wij belden een paar bedrijven in koffieland die zich bezighouden met de verkoop van Cold Drip Coffee/ Dutch Coffee en Cold Brew Coffee. Navraag leerde ons dat koude koffie vooral in de Randstad deze zomer erg trendy is. De andere provincies lopen daar langzaam achteraan.

 

Franchisenemer Gert-Jan Schilder van Kaldi Apeldoorn, biedt zijn klanten sinds drie maanden ook Cold Drip Coffee aan vanuit zijn Cold Drip Bar. Leverancier en producent van deze Cold Drip Bar is Caffè Sotto en dit bedrijf is eigendom van Mike van de Goor. De oud-volleybal international zette de Cold Drip Bar begin dit jaar op de Nederlandse markt. “Het betreft hier een eigen én eigentijds ontwerp. In de horeca zie je ze steeds meer. Ik krijg genoeg aanvragen voor de Cold Drip Bar. Ik ben er dan ook lekker mee bezig. Hij is makkelijk aan de muur te hangen. Hierdoor staat het Cold Drip apparaat je nooit in de weg. Hij is verder goed zichtbaar voor je klanten. Ook kun je er als horecazaak bijvoorbeeld je eigen logo opplakken en dat vergroot de herkenbaarheid”, aldus een enthousiaste Van de Goor.

 

Zo wordt Cold Drip Coffee/ Dutch Coffee gezet  

Bij het zetten van Cold Drip Coffee/ Dutch Coffee, wordt ijswater heel langzaam over de koffie heen gedruppeld. Deze koffie is overigens minder gemakkelijk te zetten als je niet over de hiervoor bestemde apparatuur beschikt dan Cold Brew Coffee.” 

Terug naar Schilder: “Ik maak nu met het Cold Drip Coffee apparaat dat bij ons aan de muur hangt, regelmatig Cold Drip Coffees. Onze klanten vragen er vooral bij warm weer naar. Hier bij ons in Apeldoorn is Cold Drip Coffee zeker nog geen trend. Wel in Amsterdam. Ook kun je gerust zeggen dat Cold Drip Coffee de absolute zomerhit van 2015 op koffiegebied in Nederland is. Cold Drip Coffee heeft een aparte, heel sterke en pure koffiesmaak. We zijn nu bezig om recepten te maken met Cold Drip Coffee. Zo kun je het gebruiken met melk, met warm water, maar Cold Drip Coffee kan ook heel goed als ingrediënt dienen voor desserts, cakes en zelfs taarten.”


Tijdelijke productiestop

De tegenhanger van Cold Drip Coffee/ Dutch Coffee, is Cold Brew Coffee. Bij deze wijze van koffiezetten wordt gemalen koffie vermengd met koud water. De vloeistof wordt vervolgens een half tot een heel etmaal opgeslagen in bijvoorbeeld een afgesloten container. Onder de naam Dutch Cold, Cold Brew, bracht Jeroen Verhaeg al enige tijd Cold Brew Coffee op de Nederlandse markt en leverde deze koffie in flesvorm aan de horeca. “Inmiddels heb ik wel al zo’n zesduizend flessen Cold Brew uitgeleverd. Sinds enige tijd ben ik echter gestopt met de productie ervan. Ik liep namelijk tegen houdbaarheidsproblemen op. Op dit moment is mijn Cold Brew slechts dertig dagen houdbaar. Cold Brew is een onbewerkte koffie en daardoor blijft het een kwetsbaar product. Samen met anderen ben ik nu aan het onderzoeken op welke wijze we de houdbaarheid van Cold Brew kunnen gaan verlengen, om dan weer te gaan produceren en om vervolgens een grotere stap op de markt te gaan zetten. Hoe dan ook: deze zomer slaan we even over.”

 

De koude koffie trend in Nederland trekt nu enorm aan

De ondernemers Robert Nijhof en Jits Krol van Batavia Coffee in Leiden, brachten een jaar geleden Cold Drip Coffee onder de naam Dutch Coffee op de Nederland. Zij leveren Cold Drip Coffee in flesvorm aan de horeca. “De koude koffie trend is momenteel enorm aan het aantrekken in Nederland. Dutch Coffee wordt bij horecazaken vaak gedronken lekker in het zonnetje in de middag. Ook wordt het veelvuldig geconsumeerd als digestief na een maaltijd. Sinds kort leveren we Dutch Coffee ook aan de eerste horecagroothandels. Dit is naar onze mening de eerste mogelijkheid voor liefhebbers van zwarte koffie, om ijskoffie te drinken die goed van smaak is. Dutch Coffee is twee maanden houdbaar. We proberen de houdbaarheid ervan te verlengen naar vier maanden. Hoe we dat gaan doen, houden we natuurlijk geheim. Wat wel zeker in de toekomst zo blijft, is dat Dutch Coffee een honderd procent natuurlijk product blijft, zonder toevoegingen als conserveringsmiddelen en E-nummers. Voor de lancering van Dutch Coffee in Nederland hebben wij al eigen apparatuur ontwikkeld om op grote schaal Dutch Coffee te kunnen produceren”, besluit Nijhof.