De crisis zet je aan tot extra creativiteit en vechtlust

Benno en Saskia Luesink drijven sinds elf jaar in winkelcentrum Colmschate in Deventer Snoep- en Cadeaushop Benno. Sinds enige tijd merken zij net als menig ander ondernemer, de recessie. "Ik denk dat Nederland pas na de zomer weer helemaal uit de economische crisis is", verwacht Luesink.

 

Ondanks dat de zaken wat minder gaan dan voorheen, doordat klanten minder geld uitgeven en cadeautjes minder mogen kosten, is Benno niet de man om bij de pakken neer te gaan zitten. "De crisis zet je aan tot extra creativiteit en vechtlust. Ik doe er bij het inkopen van snoep alles aan om extra winst te halen. Tegenwoordig is de winst niet meer te vinden bij de verkoop."

 

Assortiment

Het assortiment van Snoep- en Cadeaushop Benno bestaat uit zoetwaren, aangevuld met cadeauartikelen zoals mokken en glazen. "Echte hardlopers bij ons zijn de eigen snoepcreaties zoals spektaarten en spekgebak. Die leveren wij ook aan een aantal andere snoepwinkels", vervolgt Benno. Vorig jaar januari heeft Luesink zijn zaak verbouwd. "Op dit moment bieden wij ongeveer 160 soorten schepsnoep aan", zegt Saskia. "De toonbank is sinds de update van de winkel linksachter in onze zaak te vinden. Voorin de winkel heb je de best verkopende meters, dus dit deel gebruiken wij als presentatieruimte", vult Benno aan.

 

Vrijheid

Het Deventer echtpaar moet er niet aan denken om zich aan te sluiten bij bijvoorbeeld een landelijk bekende keten als Jamin. Benno: "Ik ben al 25 jaar ondernemer en ik wil vrijheid en niet dat een hoofdkantoor bepaalt wat ik in mijn assortiment opneem. Destijds was er bij Jamin de zogenaamde 28 procents regel. Met goedkeuring van het hoofdkantoor mocht je een eigen assortiment van 28 procent voeren. Nou, daar moet ik niks van hebben. Als ik iets leuks zie liggen dan wil ik het morgen in mijn winkel verkopen."

 

Inkoop

Het reguliere basisassortiment snoepwaren en schepsnoep koopt Luesink in bij Bos- Gooiland in Veenendaal, bij Sweet & Candy in Deventer en bij Lekkerland in Meppel. "Onze suikervrije en oud-Hollandse snoep is afkomstig van Van Vliet in Alphen aan den Rijn. Voor specialiteiten doen wij zaken met Visser in Beilen. Bonbons van ons komen ondermeer van Olivers Specialiteiten en Chocolaterie Albert in Udenhout. Bij het inkopen van het basisassortiment let ik op de prijs en kijk ik welke groothandel er een aanbieding heeft. Helaas lukt het mij als eenmanszaak bijna niet om conditieafspraken te maken. Ik kan alleen geen block maken. Jamin lukt dit wel. Toch moet 'de vent in de tent', dus de ondernemer het doen. Ik heb verder geen zin om een jaarlijkse fee te moeten afdragen en blijf ik volledig zelfstandig."

 

Balen

Supermarkten als Albert Heijn, C1000. Lidl en Aldi zijn de dagelijkse concurrenten van de snoep- annex cadeauwinkel. Benno: "Hier hebben wij gewoon mee te maken en neem ik voor lief. Waar ik echt van baal, is dat Sligro vlakbij ons in de buurt op een goedkope locatie met volop gratis parkeergelegenheid zit. Zelfs consumenten kunnen er naar binnen. Ik vind dit niet kunnen. Het kost mij veel omzet. Verenigingen, scholen en bedrijven die al jarenlang klant bij ons waren, zien wij al een tijdje niet of nauwelijks meer langskomen. Ze gaan veelal naar de Sligro vanwege de lage prijsstelling. Laatst liep ik daar ook even rond, omdat ik wat vergeten was om te bestellen en kwam daar allerlei voormalige klanten tegen. Ik heb mijn halfgevulde winkelwagen vervolgens in een hoek neergezet en ging snel weer weg. Ik baalde als een stekker. Sligro maakt gebruik van de mazen in de wet. Ik vind dat de regering hier snel paal en perk aan moet gaan stellen."