De plannen van chocolatier Hans Hulshof

  • Hans Hulshof in zijn chocoladeatelier waar de lekkerste chocoladeproducten tot stand komen. (Foto: Dirk Bosman) Tekst en foto zijn verschenen in Consudel, december 2009. / Copyright tekst en foto: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.
    Hans Hulshof in zijn chocoladeatelier waar de lekkerste chocoladeproducten tot stand komen. (Foto: Dirk Bosman) Tekst en foto zijn verschenen in Consudel, december 2009. / Copyright tekst en foto: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.

Chocolade is een grote passie van chocolatier Hans Hulshof (42). In het Gelderse dorp Eibergen is hij al zestien jaar actief in Chocolaterie & Patisserie Hulshof. Vier jaar geleden nam hij samen met zijn vrouw Annemieke (35) het bedrijf over van vader Anton Hulshof die midden jaren zestig van de vorige eeuw Banketbakkerij Hulshof begon.

 

"Ik vind het moeilijk om mijn passie voor chocolade in één zin uit te leggen. Mijn eerste passie was rugby, maar deze sport beoefen ik nu helaas niet meer. De afgelopen jaren is mijn passie voor chocolade gegroeid. Zonder passie voor chocolade lukt het volgens mij niet om mooie en lekkere producten te maken. Mijn passie uit zich vooral in het feit dat ik echt alles over chocolade wil weten", vertelt Hans.

 

Tot 2007 zag Hulshof zelf helemaal niet zo in dat hij erg goed bezig was als chocolatier. "In dat jaar schreven we ons, op aandringen van onze medewerkster Maike, in voor de Belcolade wedstrijd 'De Lekkerste Bonbon van Nederland', met onze Paddenstoelbonbon. Tot onze grote verrassing eindigden wij op de derde plaats. Ik mocht mijn opwachting maken in het televisieprogramma Life and Cooking. Dit zorgde voor veel publiciteit en droeg er toe bij dat de Paddenstoelbonbon een commercieel succes werd.

 

Herkend

"Kort na mijn televisieoptreden liep ik op een evenement van een bekend damestijdschrift. Ik wist niet wat me daar overkwam, want ik werd door verschillende mensen herkend. Tegen de bekende restaurateur Paul Fagel sprak ik mijn verbazing daarover uit. Hij zei dat ik van die bekendheid moest genieten, omdat het voor een deel voor je inkomen zorgt. In oktober 2007 hielden we een open huis. Op die dag kwamen, in slechts zes uur, ruim negenhonderd bezoekers. Vorig jaar is onze Flower Power bonbon in de dezelfde Belcolade wedstrijd uitgeroepen tot 'De Lekkerste Bonbon van Nederland'. De uitslag mocht ik zelf bekendmaken in Life and Cooking. Wat natuurlijk weer de nodige publiciteit met zich meebracht. Toch is het succes van 2007 niet overtroffen. Door mijn optredens op televisie ben ik me er bewust van geworden dat mijn naam een merk is."

 

Anton Hulshof richtte in 1964, samen met zijn vrouw Sieni, Banketbakkerij Hulshof op. In de beginjaren bestond het assortiment vooral uit luxe koekjes en gebak. Hans: "In de jaren tachtig startte mijn vader op mijn verzoek met de productie van bonbons en chocoladeartikelen. Zo'n 25 jaar geleden volgde ik op de Vakschool Wageningen de MTS opleiding tot banketbakker en kwam daar voor het eerst in contact met chocolade. Ik vroeg mijn vader om een paar chocoladevormen aan te schaffen om thuis ook wat te kunnen oefenen. Van het een kwam het ander. De focus kwam langzamerhand steeds meer te liggen op de productie van bonbons en andere chocoladeproducten. In 1993 was de bedrijfsdrukte zo toegenomen dat ik mijn intrede in het bedrijf maakte en ik cursussen ging volgen. Het leukste aan het werken met chocolade is dat je er eigenlijk van alles mee kunt maken. We produceren overigens geregeld gepersonaliseerde sierstukjes op bestelling. Dit is misschien ook wel de kracht van ons bedrijf. Onze onderneming vervult een regionale functie en wordt vooral bezocht door mensen met een bovenmodaal inkomen."

 

Workshops

Het echtpaar verzorgt ook workshops. "Destijds zijn we ermee gestart om belangstellenden te laten zien hoe een bonbon tot stand komt, waardoor een stuk waardering voor het eindproduct ontstaat. De animo voor de workshops is zo groot dat we de vraag gewoonweg niet aan kunnen", aldus de ondernemer.

 

De Paddenstoel- en de Flower Power bonbons zijn de echte hardlopers. Hans: "Maar onze slagroomtruffels zijn ook erg populair. Momenteel bestaat ons assortiment naast diverse uiteenlopende chocoladeartikelen uit zo'n vijftig soorten bonbons. Helemaal precies weet ik het niet. December is natuurlijk veruit de drukste maand van het jaar. Ik noem het altijd gekscherend 'de-ren-je-rot-maand'. Eerst komt Sinterklaas. Als het 5 december geweest is, volgt direct de omslag naar Kerst. Ik slaap in deze periode slechts een uurtje over vier per nacht. Ach, je raakt er aan gewend in december. Gemiddeld werken mijn vrouw en ik allebei wel ongeveer zeventig uur per week."

 

Leverancier

Belcolade is de vaste chocoladeleverancier van Chocolaterie Hulshof. "Wit, puur en extra puur van dit merk zijn de lekkerste chocolades die verkrijgbaar zijn. Over de melkchocolade valt te twisten. Voorheen deed ik zaken met Callebaut, maar een jaar of vijf geleden zijn we overgestapt op Belcolade vanwege een meningsverschil over het verlenen van afnamekorting. Wel gebruik ik van Barry Callebaut origine chocolades uit een bepaald land. Jaarlijks verwerken wij om en nabij vierduizend kilo chocolade tot bonbons."

 

In de werkruimte staan twee mouleermachines van de firma Koenen uit Gilze. Hans: "We beschikken ook nog over een tafelmodel, maar die is momenteel uitgeleend. Verder hebben wij een vorm-, vul-, en tempereermachine van het merk Selmi, die komt van Chocolate World. Erg blij ben ik ook met de Thermomix van Vorwerk. Deze machine is te gebruiken als kutter, weegschaal en je kunt er mee koken en mengen tegelijk."

 

Het is Hulshof zijn droom om in de toekomst in het naastgelegen pand een koffie- en theehuis te openen. "Bedoeling is in alle te serveren producten chocolade te verwerken. De plannen verkeren nog in de inventarisatiefase en dienen dus nog verder te worden uitgewerkt."