Gebruikt u al social media voor uw marketing?

  • Parketblad, De mening van, juni 2011. / Copyright tekst Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.
    Parketblad, De mening van, juni 2011. / Copyright tekst Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.

Twitter, Linkedin, Hyves, Facebook enzovoort. Zorg dat je met je bedrijf en producten regelmatig op deze social media actief bent, en je wordt automatisch hoog geïndexeerd door Google. Een goed bedrijfsresultaat kan dan al bijna niet meer stuk. Zeggen ze. In hoeverre maken parketspeciaalzaken hier al gebruik van en wat zijn hun bevindingen?

 

"Nee, ik maak geen gebruik van social media om vloeren te verkopen en ik ga daar ook geen gebruik van maken", zegt een parketwinkelier uit Flevoland die anoniem wenst te blijven. "Sociale media zijn naar mijn mening hier niet geschikt voor. Mensen kopen gemiddeld maximaal drie keer in hun leven een parketvloer. Met regelmaat Tweets sturen zorgt alleen maar voor irritatie bij de consument, denk ik. Die gaat dan denken van daar heb je die parketteur ook weer met zijn vloeren. Zijn parketvloer koopt hij vervolgens ergens anders. Twitter is bedoeld voor het snelle nieuws zoals korte nieuwsberichten met uitslagen over een voetbalwedstrijd. Ik geloof dat er in Nederland nog genoeg parketwinkeliers zijn die nog niet eens over een goede website beschikken."

 

Bij Alpha Parket in Genk gebruiken ze ook geen social media. Mevrouw Moos: "Wel hebben wij een website en die is gekoppeld aan De Goudengids. Wij zijn maar een klein bedrijf en weten niks van social media", klinkt het wat geïrriteerd.

 

Nieuwe materie

Ondernemer Anton Ekker van Anton Ekker Parket in Zwolle is van plan om zich te gaan oriënteren op het gebied van social media. "Op dit moment weet ik er erg weinig van en doe ik er niks mee. Goede vraag waarom dat zo is. Het heeft denk ik met tijdgebrek te maken. Het verkopen en leggen van houten vloeren is ons vak en dan blijven andere zaken weleens liggen. Voor mij is social media een nieuwe materie, waar ik echt even in ga duiken. Bedankt voor je tip!"

 

Geen toegevoegde waarde

"Social media loopt niet zo hard in België. Twitter heeft op dit moment in dit land geen toegevoegde waarde. Het is hier nog niet zo bekend. Internet moet in België zelfs nog goed loskomen. Nederland is daar echt al veel verder mee", zegt algemeen medewerker Joris Dullemond van Alken Vloeren dat in Alken te vinden is. "Namens ons bedrijf hebben we nog geen Twitteraccount aangemaakt. In de toekomst moet hier aandacht aan worden besteed. Alken Vloeren bestaat pas drie jaar. In die tijd heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt, maar actief op social media zijn we nog niet." Anders dan in Nederland houden Belgen zich erg vast aan tradities vertelt Nederlander Dullemond. "Veel Belgen rekenen nog terug naar de Belgische Frank. Tot voor kort stonden de prijzen van vloerdelen bij ons zelfs nog naast de euro afgedrukt in Belgische Franken. Klanten komen veelal via mond-tot-mondreclame bij ons terecht. Een feit is ook dat een Belg nog meestal het telefoonboek induikt om de contactgegevens van een bedrijf op te zoeken. In Nederland gebruikt men hier al massaal internet voor."

 

'Voor mij is social media een nieuwe materie, waar ik echt even in ga duiken'