'Pistoletje kaas het meest in trek'

  • De shop van het tankstation met wasstraat is voorzien van een Delifrance- en koffiecorner. (Foto: Dirk Bosman) Publicatie in Shops out of Home, februari 2009.
    De shop van het tankstation met wasstraat is voorzien van een Delifrance- en koffiecorner. (Foto: Dirk Bosman) Publicatie in Shops out of Home, februari 2009.

ZWOLLE – Verse koffie en verse broodjes, daar draait het grotendeels om in het nieuwe en elfde Esso On the Run van Nederland. De shop is te vinden aan de Ceintuurbaan in Zwolle en moest vanwege de komst van een rotonde honderd meter worden verplaatst. Esso De Vrolijkheid, zoals de nieuwe naam luidt, is vijf keer groter dan op de oude locatie.

 

Esso De Vrolijkheid is eigendom van Esso zelf en wordt door de Retail Operating Company (ROC) geëxploiteerd en dat is een volle dochteronderneming van deze oliemaatschappij. Dit tankstation is voorzien van een Delifrance- en koffiecorrner. Naast versbelegde baguettes, sandwiches en croissants, is er een uitgebreid assortiment snacks. Site manager Hans Gestel is enthousiast. "Ondanks dat we met de bakery nog in de opstartperiode verkeren, is het nu al een groot succes. Naast klanten die komen tanken, zijn er ook steeds meer bedrijven die langskomen of broodjes bestellen die ter plekke vers en snel worden belegd. Het witte pistoletje met kaas is een echte hardloper. Nederlanders zijn en blijven echte kaaseters."

 

Koffiecorner

Van de koffiecorner wordt volgens territory manager Berend de Jong veelvuldig gebruik gemaakt. "Klanten krijgen hier een echt vers bakje koffie, want de koffiebonen worden ter plekke gemalen."

 

Scheiding

In shops van de Esso tankstations waar met het drieënhalf jaar bestaande On the Run concept wordt gewerkt, is er sprake van een duidelijke scheiding tussen het food en conventionele gedeelte. Dat is zelfs op de vloer te zien doordat er gewerkt is met donkere en lichtere tegels. De kassa's bevinden zich letterlijk middenin de shop. "Klanten weten als ze binnenkomen direct waar ze moeten betalen. Dit zorgt voor overzicht en dat waarderen ze", aldus de site manager.

 

Gezond

Ook in het conventionele gedeelte is aan de klant gedacht. De Jong: "De schappen zijn laag en de gangpaden breed. Klanten kunnen over de schappen heen kijken en zo is direct duidelijk welke producten waar te vinden zijn." Aan de rechterachterwand bevindt zich in de koeling het zeer ruime assortiment frisdranken, terwijl rechts achter een grote koeling geplaatst is, waar producten als Vifit, Breakers en Hero Fruitontbijt worden gepresenteerd. Deze zogenaamde gezonde producten zorgen voor een aanzienlijk omzetaandeel. De Jong: "Klanten kiezen tegenwoordig bewust voor gezond en daar spelen wij op de juiste wijze op in. Mensen kennen producten als Breakers en een Goede Morgen drinkontbijt uit supermarkten. Ondersteund met reclame zorgt dat er voor ze deze producten ook in onze tankshops aanschaffen."

 

Omzetkanonnen

Een andere omzetmaker in de shop zijn ondermeer de vergeten boodschappen. Gestel: "Vooral tijdens het weekend en met feestdagen is er veel interesse voor cola, sinas, dvd's en chips. Boeketten verkopen we verder veel. Rookwaren zorgen ook voor een belangrijk omzetaandeel. Onze shop is als eerste tankstation van Esso in Nederland voorzien van de nieuwste rookwarenpresentatie van British American Tabacco (BAT). De schappen zijn gemakkelijk aan te vullen en kleinere merken kunnen breder worden gepresenteerd doordat er meer presentatieruimte is."

 

IJs

Met de omzet van ijs is De Jong nu al in zijn nopjes. "En het is nog geen voorjaar. Rechts bij de uitgang hebben wij nu één diepvries staan. Gezien de uitstekende verkopen denk ik dat ik er de komende periode een diepvries bij ga bestellen."

 

Centraal punt

Volgens Gestel gaan de zaken uitstekend op deze locatie die niet door een specifieke groep klanten wordt bezocht. "We zijn op een bijzonder centraal punt gevestigd. Vlakbij de op- en afritten van de A28. In Zwolle heeft Esso nog twee locaties waar Gestel ook site manager van is en waar niet met het On the Run concept wordt gewerkt. "Ik ben blij dat de olieprijs laag is op dit moment; dat is het enige goede aan de kredietcrisis. Qua shopomzet merken we vrijwel nog niks van de recessie." In totaal zijn bij Esso De Vrolijkheid veertien mensen werkzaam. Iedereen is op alle disciplines inzetbaar "Bovendien wordt er goed samengewerkt en dat zorgt voor een goede uitstraling naar onze klanten toe."