Positieve reacties op vernieuwde winkelformule van Jamin

  • Consudel januari/ februari 2009. Foto: Jamin.
    Consudel januari/ februari 2009. Foto: Jamin.

In het onlangs verbouwde winkelcentrum van Zwolle-Zuid, is naast Geleen een van de pilotstores van winkelketen Jamin gevestigd. De winkels gingen 22 oktober 2008 voor het eerst open. De eerste reacties over de omgebouwde winkel in Zwolle zijn louter positief.

 

De doelstelling van het hoofdkantoor is om de komende twee jaar nieuwe winkels van Jamin in de nieuwe stijl te openen. Dit jaar wordt er begonnen met de ombouw van een twintigtal vestigingen. Nieuws is verder dat in de nabije toekomst negentig procent van het assortiment in de Jaminwinkels gaat bestaan uit producten van het eigen Jamin merk.

 

Sinds januari 2008 heeft de winkelketen een nieuwe eigenaar (een groep investeerders) en is er een nieuw directieteam aangetreden. Minno Venema is bij Jamin in dienst als Manager Operations. Hij werkt sinds januari vorig jaar voor deze winkelketen en is verantwoordelijk voor onder andere de winkeloperatie, vastgoed, verbouw/ nieuwbouw van bestaande en nieuwe winkels en de werving en selectie van franchise ondernemers."

 

Roer om

"De winkelketen Jamin was de laatste jaren zwalkende en is erg gekwakkeld met beleid. Maar het roer is afgelopen jaar volledig omgegooid. Een goed voorbeeld is wellicht dat het aantal winkels in 2008 voor het eerst sinds zes jaar weer gestegen is. Er zijn nu 141 winkels, waarvan slechts tien procent filialen zijn. In 2014 hopen wij dat Jamin in Nederland 300 vestigingspunten heeft", vertelt Venema (43).

 

Communicatie

De nieuwe directie staat onder leiding van algemeen directeur en mede-aandeelhouder Anita Wetterhahn-Reijnen. Na een jarenlange verbintenis bij supermarktconcern Jan Linders, koos zij voor Jamin. De manager Operations: "De nieuwe directie is druk doende om Jamin weer op de kaart te zetten. Daarvoor is een plan van aanpak bedacht die wij nu aan het uitwerken zijn. In de huidige formule misten wij de communicatie met de klant. Er werd alleen met de klant gecommuniceerd op de eerste drie tot vier meters bij de ingang. Dat vinden wij onvoldoende. In de nieuwe formule wordt er door de hele winkel heen met de klant gecommuniceerd. Boven iedere hoofdgroep en dat zijn: Koek en banket, Suikerwerk, ChocDe schapolade, IJs, en Cadeau/ Gift hangen in de pilotstores nu hoofdsignings. Verder heeft iedere hoofdgroep een eigen kleur en die komt ook terug in de nieuwe verpakkingen van het Jamin merk."

 

De schappen in de pilotstores zijn ook anders ingericht. Venema: "De belangrijkste wijziging is dat we nu starten in de winkel met de zogenaamde impulsmeters. Direct daarop aansluitend komen de meters met Suikerwerk. Het motto is verwennen, verrassen en trakteren. Daarna komen de meters met cadeau en aansluitend Schepsnoep (BUZ) In de huidige winkels hebben we drie of bier meters met aanbiedingen (Themameters) en daarna meteen BUZ. De themameters gaan in alle winkels verdwijnen en plaatsmaken voor de impulsmeters."

 

Verleden

Een andere verandering in de formule is de link die gelegd wordt naar het verleden. "Als Jamin zijn we trots op ons verleden en afkomst. De winkelketen bestaat immers al 125 jaar. Die link met verleden leggen we in onze nieuwe formule door het plaatsen van een wand met zwartwitfoto's van Jamin vroeger en nu, bij de kassa. In de nieuwe formule is het als het om de winkelinrichting gaat ook gekozen voor natuurlijke materialen", vervolgt de Manager Operations.

 

Volgens Venema gaan de winkels van Jamin zich meer onderscheiden. "Dit doen wij door een groot deel van het assortiment aan te bieden onder het eigen Jamin merk. In de toekomst is het de bedoeling dat wellicht negentig procent van ons assortiment hieruit gaat bestaan. De termijn die wij daar voor nodig hebben is niet duidelijk. Maar dat we hier zo snel mogelijk naartoe willen is duidelijk. We willen het zorgvuldig doen. Vroeger kwamen klanten bij Jamin speciaal voor de producten die alleen bij ons te verkrijgen waren en hier willen we in de toekomst weer naartoe. Met alleen A merken, die elders ook verkrijgbaar zijn, kunnen we ons niet onderscheiden. Dat lukt ons wel met de producten van ons eigen Jamin merk die door onze eigen producenten geproduceerd worden. Wij hebben in de pilotstores een onderscheidend assortiment voor het hele jaar door. Hoe onze producenten zich kunnen onderscheiden? Door kwaliteitsproducten aan te bieden."

 

Noten- en softijsconcept

Nieuw bij Jamin is het noten- en softijsconcept. De manager: "Naar onze mening is hartigheid ook snoep. Binnen de hoofdgroep Koek en banket testen we sinds de opening van de pilotstores ons nieuwe notenconcept. In een aantal winkels en in de pilotstores, testen wij de verkoop van verpakte zoutjes en versgebrande noten. Ik moet zeggen dat deze test erg goed verloopt. Vanaf het voorjaar 2009 willen we deze module verder uitrollen naar andere Jamin vestigingen, zowel de voorverpakte noten alsook het versbranden, dit afhankelijk van de locatie en de lokale mogelijkheden."

 

Dan het softijsconcept. In 2008 is er in zeven winkels het nieuwe softijsconcept SWING uitgetest. Swing is softijs waarin vers fruit, koek en chocolade van Jamin is verwerkt. Venema: "De klant kan zelf de fruitsoort en de toppings kiezen. De test is zo succesvol verlopen dat Swing dit voorjaar uitgerold wordt in een groot aantal vestigingen."

 

Nieuwe chocoladelijn

Daarnaast ligt sinds november vorig jaar de nieuwe chocoladelijn in de winkels. Er is een totaal nieuw schappenplan voor Chocolade gemaakt. De belangrijkste leverancier van de nieuwe chocoladelijn is de Belgian Chocolate Group. Bij Jamin wordt binnen een half jaar het Jamin chocoladeassortiment vervangen door een nieuw Jamin merk. Dit gebeurt in vier fasen. In de eerste fase zijn drie soorten truffels, 100 grams en 200 grams tabletten in verschillende smaken en verschillende soorten bonbons en zeevruchten uitgeleverd. In de periode van Kerst tot Pasen, volgen de overige chocolade producten. "In samenwerking met verpakkingsspecialist Brummelkamp-Hoekstra is hard gewerkt aan de lancering van een echt Jamin merk. In de loop van 2009 worden ook de Jamin koek-, ijs-, en suikerassortimenten compleet vervangen", zegt Venema.

 

Verwennen en verrassen

De nieuwe eigenaren en directie willen dat Jamin weer de enige vrolijke verwenwinkel wordt voor iedereen, waar klanten terecht kunnen voor producten om te snoepen, te genieten, die gezelligheid en soms troost bieden. De manager: "Onze producten bieden mensen een moment van plezier. Ze zijn niet alleen lekker, maar wij verkopen een beleving! Jamin is beleving! Jamin is lekker, Jamin is ambacht, Jamin is authentiek. Verwennen en verrassen, dat is wat we willen. We willen daarmee ook de concurrentie aangaan met de parfumerie voor de cadeaus!"

 

Het doet de Manager Operations een deugd dat de formuleverandering bij de pilotstores in Zwolle (filiaal) en Geleen (franchise) zo goed ontvangen is. "Beide winkels zijn gevestigd in nieuwbouwpanden. Dat is de reden dat we op deze vestigingspunten onze nieuwe formule uittesten. De winkels draaien dertig tot veertig procent boven de omzetverwachting en de reacties van klanten en de media zijn bijzonder positief. We horen van klanten ze dat ze opeens een heel andere Jaminwinkel van binnen zien dan dat ze gewend waren. Vooral de link die gelegd wordt met het verleden, spreekt veel mensen aan."

 

Positieve reacties

Jolanda Uiterwijk is verkoopmedewerkster in de pilotstore in Zwolle. "Klanten zijn blij dat Jamin weer terug is en vooral oudere mensen vinden het erg fijn dat ze in deze winkel allemaal producten terugvinden die vroeger ook bij Jamin te vinden waren. Kortom: over de Jamin nieuwe stijl krijg ik alleen maar positieve reacties. Klanten vinden dit een vrolijke en leuke winkel, waar van alles te koop is voor jong en oud."